Gilberto Gil and Stevie Wonder/Gilberto Gil e Stevie Wonder

In 1977, Brazilian musician Gilberto Gil and American musician Stevie Wonder met in Lagos, Nigeria when they participated in the Second International Festival of Black Art and Culture (FESTAC). The purpose of the four week event was to give exposure to traditional Nigerian cultures and connecting the talents of African leaders and artists with their brothers and sisters of the African Diaspora. Other artists included Miriam Makeba of South Africa, Fela Kuti and King Sunny Ade of Nigeria and several others. After the festival, Gil began to understand the necessity of composing music and seeing the world from a blacker perspective. By the 1970s, America had already experienced the Civil Rights Movement and the Black Power Movement. Many African nations fought and earned their independence from European colonization. In Brazil, the African struggle for independence and African-American militancy had inspired the Black Brazilian Civil Rights Movement and the desire of many Brazilians of visible African ancestry to affirm their blackness and their connection to Africa. In the mid 1970s, Gil and Wonder recorded some of their greatest albums; Gil, Refazenda of 1975 and Refavela of 1977. Wonder, the two album collection from 1976 entitled Songs in the Key of Life. I always wanted to see these two important musicians of the African Diaspora get together musically. Although this short video can’t really show how a full collaboration of these two musicians would have sounded at the peak of their musical powers in the 1970s, it is still exciting to see.
Em 1977, músico brasileiro Gilberto Gil e músico americano Stevie Wonder reuniu-se em Lagos, Nigéria quando articiparam no Segundo Festival Internacional de Arte e Cultura Negra (FESTAC). O objetivo do evento de quatro semanas foi a dar exposição a cultura nigeriana tradicional e ligar os talentos dos artistas e líderes africanas com os seus irmãos e irmãs da diáspora africana. Outros artistas incluídos Miriam Makeba da África do Sul, Fela Kuti e King Sunny Ade da Nigéria e vários outros. Após o festival, Gil começou a perceber a necessidade de compor música e de ver o mundo de uma perspectiva negra. Até a década de 1970, a América já havia viveu o Movimento dos Direitos Civis e o Movimento Poder Negro. Muitas nações africanas lutaram e ganharam as suas independências da colonização européia. No Brasil, a luta pela independência africana e a militância afro-americana tinha inspirado o Movimento Negro e o desejo de muitos brasileiros de ascendência africana visível a afirmar sua negritude e sua ligação com a África. Nos meados dos anos 1970, Gil e Wonder gravaram alguns dos seus melhores discos; Gil, Refazenda de 1975 e Refavela de 1977. Wonder, a coleção de dois discos de 1976 intitulada Songs in the Key of Life. Eu sempre queria ver estes dois músicos importantes da diáspora africana se reunir musicalmente. Embora este pequeno vídeo não pode realmente mostrar como uma colaboração destes dois músicos teriam soado no auge das suas potências musicais na década de 1970, ainda é exitante de ver.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: